מינויים

פרופ' רונן לקר מונה ליו"ר החברה הישראלית לשבץ מוחי

פרופ' לקר הוא מנהל יחידת שבץ מוחי בהדסה, מרצה וחוקר | לאחרונה זכה במענק בינלאומי יוקרתי לפיתוח אמצעים מתקדמים מבוססי בינה מלאכותית, שיסייעו בטיפול בחולי שבץ מוחי

פרופ' רונן לקר, מנהל יחידת מחקר וטיפול בשבץ מוחי ב"הדסה", יו"ר החברה הישראלית לשבץ מוחי. צילום: דוברות בית החולים

פרופ' רונן לקר, מנהל יחידת שבץ מוחי במרכז הרפואי הדסה בירושלים, נבחר ליו"ר החברה הישראלית לשבץ מוחי. לאחרונה זכה לקר במענק יוקרתי על סך 700,000 אירו לפיתוח אמצעים מתקדמים מבוססי בינה מלאכותית, שיסייעו בטיפול בחולים שאובחנו עם שבץ מוחי.

פרופ' לקר, בוגר הפקולטה לרפואה באוניברסיטה העברית בירושלים, ביצע את ההתמחות שלו במרכז הרפואי הדסה ולאחריה עבר להתמחות-על בשבץ מוחי במכוני הבריאות הלאומיים של ארה"ב, בבתסדה מרילנד.

לקר הוא פרופ' מן המניין באוניברסיטה העברית ומרצה לסטודנטים לרפואה ומדעים לתארים מתקדמים במסגרת יחידת השבץ, המחלקה הנוירולוגית והמעבדה למחקר צרברווסקולרי, שאותה הוא מנהל באוניברסיטה העברית. הוא חבר האיגוד הנוירולוגי הישראלי, האיגוד הקרדיולוגי האמריקאי, איגוד השבץ האירופאי ואיגוד השבץ האמריקאי.

החברה הישראלית לשבץ מוחי (חי"ש) אחראית לייצר הנחיות טיפוליות בשבץ מוחי ולסטנדרטיזציה של הטיפול בשבץ במדינת ישראל, תחת האיגוד הנוירולוגי. החברה עורכת כנסים שונים לכל מומחי השבץ בארץ, וחבריה משתתפים בוועדות שונות של משרד הבריאות ושל גורמי הבריאות המטפלים בשבץ מוחי. השאיפה המרכזית של החברה היא לקדם את המחקר ברמה הלאומית והבינלאומית, לשפר את טיב הטיפול שמקבלים החולים ולהעלות את המודעות לשבץ מוחי בקרב אזרחי המדינה.

עם בחירתו לתפקיד, אמר פרופ' לקר: "אני גאה ונרגש מהבחירה שלי ליו"ר החברה הישראלית לשבץ מוחי ומודה לכל מי שהשתתף בהליך הבחירות ונתן בי את אמונו. במסגרת התפקיד אני מבטיח לקדם את נושא הטיפול בנפגעי שבץ ולפעול למען טיוב השירות הניתן לחולי שבץ, הן במסגרת האשפוז והן במסגרת המעקב האמבולטורי. יחד עם חברי החברה אפעל גם לקדם הסברה וחינוך של צוותי הרפואה ושל תושבי ישראל, להגברת המודעות לנושא השבץ ואפעל מול גורמי משרד הבריאות וקופות החולים כדי להגדיל את מספר מומחי השבץ בישראל שנמצא בשפל חסר תקדים יחסית לגודל האוכלוסיה.

"בנוסף, אפעל לביסוס המעמד הבינלאומי של רפואת השבץ הישראלית על ידי שילוב של מומחי שבץ ישראלים בוועדות שונות של איגוד השבץ האירופי ועל ידי שילוב של מרכזים ישראליים בניסויים קליניים גדולים וחשובים המתנהלים בעת הזאת בתחום השבץ".

פיתוח מערכת בינה מלאכותית לטיפול בחולים שבץ מוחי

בנוסף לבחירתו ליו"ר החברה לשבץ מוחי זכה לאחרונה פרופ' לקר כחלק מתכנית Horizon Europe היוקרתית לשנת 2022-2027, במענק על סך 700,000 אירו כחלק ממענק מחקר של כ-5 מיליון אירו, לפיתוח מערכת בינה מלאכותית מתקדמת ביותר לטיפול בחולים שלקו בשבץ מוחי.

"יחד עם קונסורציום של עמיתים המובל על ידי המרכז הרפואי CHARITE בברלין", מספר פרופ' לקר, "אנו עובדים על פיתוח אמצעים מתקדמים מבוססי בינה מלאכותית העתידים לסייע במתן טיפול מותאם אישית לחולה שבץ. הקונסורציום בנוי משיתוף פעולה הכולל קבוצות של מומחי מחשוב, חוקרים ורופאים מגרמניה, ישראל, בלגיה, נורבגיה, ספרד ואירלנד.

"המערכת שאותה אנו מפתחים היא מערכת לומדת", מסביר פרופ' לקר, "המבוססת בינה מלאכותית, שתאסוף מידע משולב הכולל את ההיסטוריה הרפואית של מטופלים, גורמי הסיכון הרלוונטיים לשבץ, ההסתמנות הקלינית של השבץ בו לקו, בדיקות ההדמיה המפורטות שיעברו ונתונים שונים נוספים, ותערוך ניתוח של המידע הזה מול ניתוח תוצאות קליניות אשר התקבלו במקרים דומים.

"המערכת תוכל להמליץ לרופא מהו קו הטיפול היעיל ביותר עבור כל מטופל בצורה פרטנית – האם צנתור מוחי דחוף או שימוש בטיפול סיסטמי ב-tPA ותוכל לייצר מידע שיעריך נכונה מה הם סיכויי הצלחה ומה הם סיכויי הסיבוכים הצפויים עבור כל אפשרות טיפול וכך תסייע לצוות המטפל לבחור את הטיפול המיטבי בכל מקרה נתון.

פרופ' לקר מסביר כי "בתוך המחקר, יחידת השבץ שלנו ב'הדסה' תעזור לאסוף ולאפיין את הפרמטרים הנדרשים כדי לייצר את המערכת הממוחשבת ותבסס את המודל המחקרי על ידי עריכת מחקר קליני במטופלים שלקו בשבץ מוחי, בהם תיבדק המלצת המערכת מול התוצאות בפועל לגבי הטיפול שיינקט באופן פרטני בכל חולה. המערכת שנפתח תציע פתרון שיעזור לרופאים שנמצאים בקו החזית בחדר המיון לקבל את ההחלטה הטיפולית הטובה ביותר לגבי חולה שבץ שמגיע בזמן הקצר ביותר. בעזרת המערכת ומהירות האבחון והטיפול, נוכל לצמצם את הפגיעות הקשורות בשבץ ולייעל מאד את הטיפול בנפגעי שבץ".

נושאים קשורים:  שבץ מוחי,  מחקר,  מינויים,  חדשות,  החברה הישראלית לשבץ מוחי,  פרופ' רונן לקר,  המרכז הרפואי "הדסה"
תגובות